
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Panią Elżbietą Dawidowicz – dyrektorem Przedszkola Miejskiego nr 2 w Piastowie, który przeprowadził rzecznik MWS – Dominik Łężak.
DŁ: Pani Dyrektor, proszę krótko scharakteryzować placówkę, którą Pani kieruje. Czym wyróżnia się na tle innych?
Elżbieta Dawidowicz: Przedszkole Miejskie nr 2 w Piastowie to przedszkole z tradycjami, przedszkole, którego historia sięga aż roku 1948. Przez długi czas było to małe - 2 oddziałowe „Rodzinne” przedszkole w którym wszyscy się znali, po metamorfozie w 2007r stało się przedszkolem dużym, 4 oddziałowym a następnie 2013 - 6 oddziałowym z dodatkową 7 grupą na sali gimnastycznej przekształconej w dydaktyczną. Obecnie jesteśmy przedszkolem 6 oddziałowym, mieszczącym się w nowoczesnym budynku z kolorowymi, dobrze wyposażonymi salami, dużym zapleczem socjalnym i dobrą kuchnią. Jesteśmy i zawsze byliśmy miejscem, w którym dba się o dobry kontakt z rodzicami, dobrą atmosferę i wzajemne życzliwe relacje na wszystkich szczeblach a troska o prawidłowy i harmonijny rozwój dzieci jest dla nas priorytetem. Jest to miejsce przyjazne dzieciom i rodzicom z wykwalifikowaną kadrą dbającą o wysoki poziom opieki i edukacji. Dbamy o to, aby dzieci chętnie przychodziły do przedszkola, by czuły się tu bezpiecznie a czas spędzony w przedszkolu był czasem przepełnionym radością i zabawą.
DŁ: Proszę podsumować nabór do przedszkola, który miał miejsce teraz w marcu. Kto mógł wziąć w nim udział? Jakie kryteria należało spełnić? Ile dzieci zostało zgłoszonych i ile utworzy się grup.
ED: W chwili obecnej jesteśmy jeszcze w trakcie procesu rekrutacyjnego. W rekrutacji mogły brać udział dzieci z roczników od 2019 do 2017 zamieszkałe w Piastowie – to jest podstawowy warunek jaki należało spełnić. Kryteria przyjęć do przedszkoli są ogólnie znane i były publikowane na stronach przedszkoli piastowskich. Spełnianie tych kryteriów nie jest obowiązkowe ale jest istotne w przypadku dużej liczby zgłoszeń. W procesie rekrutacji w pierwszej kolejności kwalifikuje się dzieci spełniające kryteria ustawowe takie jak wielodzietność, niepełnosprawność…. a następnie bierze się pod uwagę kryteria lokalne i w zależności od liczby uzyskanych punktów z kryteriów lokalnych ma się większe lub mniejsze szanse na przyjęcie do przedszkola. W tegorocznej rekrutacji w ogólnej liczbie wniosków złożonych do P2 zdecydowanie przeważają wnioski dotyczące dzieci 3-letnich, 4-latki i 5-latki to są wyjątki: na 55 wniosków 5 dotyczyło dzieci starszych. Taka tendencja jest we wszystkich naszych piastowskich przedszkolach.
Na przyszły rok w P2 tworzymy 2 grupy dzieci 3-letnich, pozostałe dzieci 4-letnie i 5-letnie przyjęte w rekrutacji dołączamy do istniejących już grup. Podsumowując wszystkie dzieci zgłoszone do P2 z wyjątkiem urodzonych w 2020r. zostały zakwalifikowane.
W porównaniu do kilku lat wstecz ostatnie 2 lata są zdecydowanie spokojniejsze jeśli chodzi o rekrutację nowych dzieci do przedszkola. Zauważamy tendencję spadkową jeśli chodzi o liczbę chętnych do przedszkoli. Mam wrażenie, że wynika to z mniejszej liczby urodzeń w ostatnich latach niż z braku chęci posyłania dzieci do przedszkola.
DŁ: Czy dzieci z Ukrainy również brały udział w tym naborze i rozpoczną naukę w przedszkolu od września br.?
ED: Wśród wniosków złożonych w rekrutacji nie było wniosków dotyczących dzieci ukraińskich. Rodzice dzieci ukraińskich z rocznika 2016 zostali poinformowani, w których szkołach są jeszcze miejsca w grupach przedszkolnych tzw. „zerówkach” i gdzie mogą się zgłosić. Dzieci z rocznika 2017 , które już są w naszym przedszkolu mogą w przyszłym roku szkolnym kontynuować edukację przedszkolną w P2.
Z rozmów z rodzicami dzieci z Ukrainy wynika, że sami jeszcze nie wiedzą jak będzie wyglądała ich przyszłość, co przyniosą kolejne miesiące i jak długo pozostaną w Polsce i w Piastowie. Trudno jest przewidzieć jak potoczą się działania na Ukrainie, kiedy będą mogli wrócić i czy będą mieli do czego?
DŁ: Proszę wyjaśnić rodzicom, dlaczego tak ważne dla rozwoju dziecka jest uczęszczanie do przedszkola.
ED: Dzieci przychodzące do przedszkola powinny wykazywać się podstawami samodzielności w zakresie jedzenia, ubierania się i komunikowania potrzeb fizjologicznych. Bywa z tym różnie. Przedszkole ma duży wpływ na wzrost samodzielności w tych zakresach. Ale nie tylko. Czas pobytu dziecka w przedszkolu to także czas kształtowania dojrzałości emocjonalnej, to nauka funkcjonowania w grupie rówieśniczej, przestrzegania ogólnych norm, rozwiązywania konfliktów w sposób społecznie akceptowalny, wykazywania się cierpliwością podczas oczekiwania na swoją kolej, dostosowywania się do poleceń dorosłych. W przedszkolu dzieci uczą się także tolerancji bo do przedszkola chodzą różne dzieci, czasem inaczej wyglądają, mają różne potrzeby czy tez inaczej się zachowują. Pobyt dziecka w grupie rówieśniczej ma także pozytywny wpływ na jego rozwój mowy. O to szereg powodów dla których dziecko powinno chodzić do przedszkola.
DŁ: Proszę krótko opisać jak wygląda taki dzień z życia przedszkolaka.
ED: Czas spędzany w przedszkolu jest dla dziecka czasem bardzo intensywnym, pełnym wrażeń i różnorodnych bodźców. W przedszkolu czeka na dziecko wiele zajęć, wiele atrakcji, które we współpracy z Radą Rodziców organizujemy by uprzyjemnić pobyt dziecka. Ale w tym wszystkim jest też pewien pewna zasada - określony rytm dnia, który powoduje, że dzieci mają czas na zabawę, zajęcia, rozwijanie zainteresowań i talentów, na wyjście na dwór, na odpoczynek i wyciszenie się. Dzięki tej stałości występujących po sobie części dnia dzieci czują się bezpiecznie bo wiedzą np. co będzie za chwilę, np. po śniadaniu siadamy na dywanie bo zaraz będą zajęcia;zaraz przyjdzie mama (bo stale odbiera po podwieczorku), po leżakowaniu wstajemy i niedługo będą rodzice.
DŁ: Czy zarządzanie przedszkolem jest wymagającym wyzwaniem i dlaczego?
ED: Tak, ponieważ należy wziąć pod uwagę fakt, że w zarządzaniu przedszkolem mamy do czynienia z:zarządzaniem zasobami ludzkimi, zarządzaniem finansami oraz zarządzaniem ryzykiem. To także dbałość o poziom świadczonych usług - poziom edukacji i wychowania oraz opieki. Wszystko to wymaga od nas ciągłej uwagi, koncentracji, czujności, pracy nad ponoszeniem kompetencji oraz pogłębianiem wiedzy a także dużej dozy dyplomacji zarówno w kontaktach z rodzicami, personelem ale także z organem prowadzącym.
Podsumowując - Jakość zarządzania przedszkolem zależy od umiejętności, jakie w tym zakresie ma dyrektor. Ja osobiście skłaniam się ku stylowi, który można nazwać swobodą kontrolowaną – wspólnie podejmujemy decyzje, skupiam się na relacjach z nimi, pozwalam na swobodne określenie sposobu wykonania zadania. To pozwala na zwiększenie zaufania w grupie wobec siebie i samodzielną pracę.
DŁ: Jak zorganizowane jest przedszkole i jakie zajęcia się w nim odbywają.
ED: Przedszkole Miejskie nr 2 jest przedszkolem publicznym prowadzonym przez Miasto Piastów, nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z kwalifikacjami odpowiednimi do przypisanych im obowiązków. Mamy 6 grup; po 2 grupy na każdym poziomie wiekowym. W każdej grupie oprócz nauczycieli zatrudnione są woźne oddziałowe wykonujące prace pomocnicze przy dzieciach oraz dbające o czystość pomieszczeń przedszkolnych. W grupach maluchów dodatkowo zatrudnione są pomoce nauczyciela. Staramy się, aby każda z grup przedszkolnych miała stałych nauczycieli prowadzących. W naszym przedszkolu działa kuchnia, mamy zatrudnionych pracowników kuchni i posiłki przygotowywane są na miejscu. W godzinach porannych dzieci zbierają się w 2 grupach, a następnie o 7.30 rozchodzą się do swoich sal dydaktycznych tam pozostają do godziny 16.30 a następnie ponownie zbierają się w 2 grupach, w których pozostają do czasu odebrania przez rodziców. Taka organizacja jest możliwa z uwagi na małą liczbę dzieci będących w przedszkolu w przedziałach godzinowych 7.00 – 7.30 i 16.30 – 17.00. Oprócz zajęć organizowanych przez nauczycielki dzieci mają możliwość udziału w zajęcia dodatkowych opłacanych przez organ prowadzący takich jak: język angielski, taniec towarzyski i nowoczesny, gimnastyka ogólnorozwojowa. Zajęcia prowadzone przez profesjonalna kadrę instruktorską. Wszystkie dzieci biorą udział w zajęciach z rytmiki prowadzonych przez rytmiczkę, podczas których rozwijają słuch muzyczny, uczą się nowych piosenek i przygotowują się do występów dla rodziców.
DŁ: Co należy obecnie do największych wyzwań dla przedszkola, którym Pani zarządza?
Zapewnienie pełnej kadry nauczycielskiej. Mam młody zespół, a z tym wiążą się sprawy związane z zakładaniem rodziny. Co pewien czas mam nauczycielkę lub nauczycielki na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich to powoduje braki kadrowe natomiast zatrudnienie nauczyciela na czas zastępstwa jest prawie niemożliwe. Zauważam zupełny brak zainteresowania pracą w przedszkolu. Taką sytuację odczuwam nie tylko ja ale także inni dyrektorzy przedszkoli – brakuje nam nauczycieli do pracy. Czy wiąże się to tylko z zarobkami czy też powody są inne trudno nam o tym wyrokować. Praca w przedszkolu czy w szkole jest pracą wymagającą dużego zaangażowania i odpowiedzialności, bywa także trudna i stresująca ale także niezwykle satysfakcjonująca.
DŁ: Jak wygląda współpraca z rodzicami?
ED: Dobra współpraca nauczycieli i dyrektora z rodzicami to jeden z filarów dobrego funkcjonowania przedszkola. Poprzednie lata, przed pandemią, dawały nam większe możliwości współpracy. Przez wiele lat istniał w naszym przedszkolu Teatr Rodzice Dzieciom – który przygotowywał przedstawienie teatralne z okazji dnia Dziecka. Rodzice włączali się w organizację zajęć dydaktycznych – chodzi o cykl „Poznajemy zawody” w ramach którego, rodzice prezentowali wykonywane przez siebie zawody. Robili to wspaniale i z pełnym zaangażowaniem. Ale także obecnie, w tych trudnych dla wszystkich czasach rodzice pragną mieć wpływ na to, co dzieje się w przedszkolu.
Chcę skorzystać z okazji i pochwalić naszych rodziców, którzy pomimo pracy zawodowej, ciągłego zabiegania, wielu spraw jakie mają na swoich głowach są aktywni i chętni do współpracy.
Pragnę podziękować za ich czas, pomysłowość, otwartość na nasze prośby, zaangażowanie i wsparcie dla nauczycieli.
Dobra współpraca przedszkola z rodziną dziecka jest podstawowym warunkiem dla ujednolicenia oddziaływań i prawidłowego rozwoju dziecka zarówno pod kątem wychowania, opieki oraz edukacji. Myślę, że nam się to udaje.
DŁ: Czy łatwo znaleźć osoby chętne/kadrę nauczycielską do pracy w przedszkolu? Czy przedszkole jest atrakcyjnym miejscem do pracy dla młodych osób po studiach kierunkowych?
ED: Chciałabym odpowiedzieć twierdząco na to pytanie ale niestety nie mogę. Obecnie bardzo trudno znaleźć osobę do pracy na stanowisku nauczyciela, łatwiej jest z obsługą. Wydawałoby się, że skoro wiele osób kończy studia pedagogiczne to nie powinno być problemu z zapewnieniem kadry nauczycielskiej. Niestety nie ma to odzwierciedlenia w przedszkolach szczególnie piastowskich, które borykają się z problemami kadrowymi. Jest to związane z finansami. Z rozmów z kandydatami wynika, że Warszawa zdecydowanie lepiej płaci nauczycielom, więc mając do wyboru Piastów czy np. Warszawa Ursus wybierają Ursus, który jest praktycznie „za miedzą”. Już kilkakrotnie zderzyłam się z taką sytuacją. Niezależnie od tego jaką opinią cieszy się placówka rachunek finansowy jest prosty, szczególnie dla młodego nauczyciela na tzw. dorobku.
Czasem jak myślę o mojej kadrze nauczycielskiej, z którą już współpracuje od wielu lat to myślę, że są to pasjonaci, którzy ponad finanse przekładają satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, z zadowoleniem patrzą na wyniki swojej pracy, na wzrost umiejętności dzieci, których cieszą postępy „ich” dzieci w szkole oraz dobra opinia przedszkola, na którą sami codziennie pracują.
DŁ: Zbliżają się Święta wielkanocne. Czego Pani oraz placówce życzyć?
ED: Wytrwałości w dążeniu do obranego celu, pełnej i zadowolonej kadry, powodzenia i spełnienia marzeń a nade wszystko spokoju, który w tych trudnych czasach jest potrzebny nam wszystkim oraz pokoju dla nas i naszym sąsiadów.
DŁ: Dziękuję za poświęcony czas. Życzę dużo zdrowia i wytrwałości w działaniu na rzecz małych pociech z Piastowa.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie