
1. Potencjał naturalny i materialny a strategia gospodarcza gminy.
Strategia gospodarczego rozwoju gminy powinna być pierwszym krokiem na drodze do jej sukcesu, tak samorządowców jak i samych mieszkańców.
Samorządy terytorialne mają obowiązek dobrego gospodarowania zasobami naturalnymi i materialnymi w granicach własnej jednostki samorządowej, którą zarządzają. Gospodarowanie to nie tylko administracja, ale także, a może przede wszystkim, wykorzystywanie dla dobra mieszkańców i całego regionu wszelkich możliwości, głównie potencjalnych, a więc dotąd nie dostrzeganych, albo nie wykorzystywanych z braku pomysłu czy środków finansowych. Jednak, pomysły, środki finansowe czy zwykłe dostrzeżenie szansy nie wystarczy, żeby podjąć pozbawione ryzyka działania w celu ożywienia gospodarczego gminy. Potrzebna jest kompleksowa profesjonalna analiza zasobów naturalnych i materialnych oraz możliwości organizacyjnych danej jednostki samorządowej, przeprowadzona przez fachowców.
Każda jednostka samorządu terytorialnego posiada własną politykę rozwoju. Pojęcie JST jest jednak bardzo szerokie, obejmujące zarówno kilkutysięczne gminy wiejskie, miejskie, miasta powiatowe, jak i duże miasta wojewódzkie na prawach powiatu. Te ostatnie prowadzą swoją politykę rozwoju gminy w oparciu o profesjonalnie opracowane plany/strategie rozwoju miasta, czy całej aglomeracji. Wydają na to spore pieniądze, po to tylko, żeby nie dopuścić do chaotycznego rozwoju miasta, ale także po to, żeby przyciągać kapitał inwestycyjny zewnętrzny, poprzez posiadanie dobrze przemyślanej strategii rozwoju, bez której żaden samorząd, w dzisiejszej świecie, nie jest w stanie skutecznie prowadzić przyjętej polityki rozwoju gminy – chyba, że polityka rozwoju jest tak naprawdę polityką stagnacji i administrowania wcześniej zastanymi dobrami gminy.
Większość gmin jednak, to gminy o średnim i małym potencjale społeczno-gospodarczym, których, jak twierdzą ich włodarze, „nie stać” na posiadanie jakichkolwiek strategii rozwoju. Ich gminy brylują, bowiem, na granicy bankructwa finansowego. - Tak mówi wielu włodarzy samorządowych, lekceważąc propozycje zbudowania koncepcji rozwoju gminy, której wdrożenie mogłoby ożywić aktywność mieszkańców, wyzwolić ich przedsiębiorczą pomysłowość i energię, a przyszłości przysporzyć gminie dodatkowych dochodów. Postawa taka jest zrozumiała, najczęściej nie wynika ze złych chęci, a jest spowodowana złymi doświadczeniami. Jednak rozwój nie jest domeną bogaczy, ale ludzi odważnych i pomysłowych.
Każda jednostka samorządu terytorialnego powinna przeprowadzić profesjonalną analizę realnego potencjału gospodarczego gminy w celu zbudowania lub weryfikacji swojej strategii rozwoju gospodarczego, planu rozwoju lokalnego i dokumentacji powiązanych. W tym celu należałoby:
1. Wskazanie niezbędnych przedsięwzięć z zakresu infrastruktury drogowej, technicznej, informatycznej itp.,
2. Wypracowanie pakietu optymalnych rozwiązań technologicznych dla koniecznych przedsięwzięć gospodarczych,
3. Opracowanie systemowych rozwiązań w obrębie gospodarki komunalnej i zaopatrzenia w energię, w aspekcie dostępnych zasobów energii odnawialnej,
4. Określenie możliwości zewnętrznego finansowania przedsięwzięć gospodarczych gminy,
a ponadto zbadać możliwości:
5. Redukcji kosztów i zwiększenia przychodów,
6. Uregulowania stanu prawnego nieruchomości,
7. Poprawy zarządzania jednostką samorządu terytorialnego,
8. Pozyskiwania inwestorów.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie