• Fotka nr 0 z 1
rudzinskamekal - blog 03/11/2014 07:55

Transport dla Piaseczna.

Dla ponad 70-tys mieszkańców Piaseczna i okolic codzienna komunikacja ze Stolicą zajmuje ponad godzinę, nawet jeśli korzystają z połączeń kolejowych.

Na ulicy Puławskiej, w godz. 14-19 w dni robocze, natężenie ruchu samochodowego przekracza 2 tys. pojazdów na godzinę. Sumaryczne dane dotyczące liczby osób zmierzających do Warszawy kształtują się na poziomie 4800 osób/h w godz. szczytu porannego*. To tyle, ile korzysta rano z metra na Ursynowie.

Celem strategicznym dla Burmistrza Piaseczna powinno być udrożnienie komunikacji z Warszawą. Wraz z ekspertami m. in. Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz dysponując istniejącymi analizami, zamierzam stawić czoła temu wyzwaniu.

Chcę doprowadzić do skrócenia czasu dojazdu do Warszawy komunikacją publiczną dla tysięcy mieszkańców: Piaseczna, Julianowa, Józefosławia, Jazgarzewa, Głoskowa, Chyliczek oraz innych pobliskich miejscowości. Dodatkowym efektem będzie ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu miejskiego na środowisko przez zastąpienie części autobusów bardziej wydajnym i nie dymiącym transportem - tramwajem.

Niektórzy pamiętają szybkie połączenie trolejbusowe, które przestało być opłacalne i zostało zlikwidowane w latach 90-tych na rzecz linii autobusowych. Być może rachunek ekonomiczny ówczesnych budżetów gmin wystarczająco tłumaczył takie działania, jednak wkrótce mija 20 lat od tamtych decyzji. Czas i technologie nie stoją w miejscu, zmienia się poziom świadomości ekologicznej i nadeszła pora, by zmierzyć się z tym problemem, który do tej pory narastał, a nie znalazł rozwiązania.

Istnieje szereg analiz dotyczących rozwoju sieci komunikacji miejskiej dla Piaseczna i okolic, w tym opracowana w 2006 r. „Analiza funkcjonalno-ruchowa trasy tramwajowej do Piaseczna oraz jej analiza techniczna” **. Po uaktualnieniu o dane demograficzne i uwzględnieniu kluczowych lokalizacji, jak np. Cmentarz Południowy, otrzymamy materiał do wykorzystania w planowaniu komunikacji.

Z uwagi na położenie przyszłej trasy tramwajowej i usytuowanie jej przystanku w rejonie dworca kolejowego w Piasecznie, będzie ona odgrywać znaczącą rolę, jako węzeł komunikacyjny łączący Gminę Piaseczno ze Stolicą. Niestety, trasa tramwajowa do Piaseczna nigdy nie została uwzględniona w planach zapisanych w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy i w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego m.st. Warszawy na lata 2007-2013 i dalsze. Do listy problemów doliczyć należy nakłady związane z przebudową ulicy Puławskiej na odcinku niemal 5 km i powierzchni ok. 18 000 m kw., konieczność przebudowy ponad 30 skrzyżowań, wykonania tunelu w nasypie łącznicy kolejowej w okolicy dawnej fabryki Polkolor, czy choćby rozwiązanie kolizyjności z trasą kolejki wąskotorowej.

Rozwiązanie tych i zapewne szeregu innych kwestii stanowić powinno strategiczny kierunek alokacji zasobów gminy, które, jak wierzę, przyczynią się do zwiększenia dostępności terenów i obiektów mieszkaniowych, biurowych, usługowych, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego Piaseczna i okolic.

Biorąc pod uwagę szereg wymagań jak np. długość trasy, zakładaną częstotliwość kursowania tramwajów, wielkość przewozów pasażerskich i koszt zakupu taboru należy przyjąć, że łączne, minimalne koszty budowy trasy tramwajowej do Piaseczna będą na poziomie 375 mln zł + VAT.

Oczywiście, nie jest to zadanie tylko dla naszej gminy. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej dało samorządowcom instrumenty, które należy umiejętnie wykorzystywać. W zwalczaniu komunikacyjnych bolączek Gminy Piaseczno może pomóc nowe narzędzie pn. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Dzięki niemu samorządy dużych miast i pobliskich gmin, funkcjonalnie z nimi powiązanych, mogą realizować wspólne przedsięwzięcia, łączące działania finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Możliwa będzie między innymi budowa ścieżek rowerowych oraz parkingi P+R

 Barbara Rudzińska-Mękal - kandydatka na Burmistrza Piaseczna 

* (zgodne z modelem WBR 2005, prognoza na lata 2015 i 2025)

** (opracowane przez Transeko, źródło SISKOM)

Reklama

Transport dla Piaseczna komentarze opinie

  • gość 2014-10-31 12:48:59

    Może w końcu ktoś z MWS coś zrobi z okropnymi dojazdami. Pani Barbaro trzymam kciuki.

  • gość 2014-10-31 16:36:59

    Dobrze, że MWS zwraca na tę kwestię uwagę. Chciaż należy zaznaczyć, że sprawa podobnie wygląda z większością podwarszawskich miejscowości i to we wszystkich nalezy dokonać zmian.

  • gość 2014-10-31 20:26:33

    Dobre założenia. Czytałem, że dla MWS liczy się usprawnienie kolei, parkingi P&R, ale tutaj doszedł konkret dla danego miasta. Brawo! Oby po wyborach doszło do jego realizacji.

  • gość 2014-10-31 21:46:59

    Trolejbus ma tę samą prędkość co autobus czy tramwaj. Wszystko zależy od organizacji systemu. Wciskanie tam tramwaju nie ma żadnego sensu. Za to system ma być razem z koleją i drogami tworzony. Wklejanie kolejnego "pomysłu" w plan Warszawy to kolejne zabawa w fachowość. Ludzie w Politechniki i SISKOM jakoś nie widzą tego problemu i służą za etykiety fachowości. Bardzo to smutne widowisko. A ludzie się cieszą, że będą mieli nową zabawkę.

  • gość 2014-11-01 19:42:37

    Może jednak nie do końca byłoby to kolejna zabawka. Jakoś nie zauważyłam żeby obecna władza rozpieszczała ludzi takimi zabawkami na codzień. Może nie chodzi tylko o spojrzenie na ten pomysł od technicznego punktu widzenia ale od społecznego. Na pewno w pewien sposób rozładuje to ruch dlatego i tak ukłony dla MWS za to że porusza takie problemy.

  • gość 2014-11-02 18:39:34

    Dla mnie pomysł też bez sensu.Dlaczego?



    1.Trasa tramwajowa zawęży Puławską

    2. Jeśli dojdzie do awarii tramwaju czy będzie brak zasilania na GPZ Piaseczno, to zablokuje ruch na Puławskiej i ludzie spóznią się do pracy.

    Sam ostatnio nie jeżdze z rana "Kolejami Mazowieckimi" ponieważ godzinę spóżniłem się do pracy, zepsuł się skład przy Warszawie Rakowiec, a do tego jak dojechałem do Warszawy Zachodniej to była awaria, bo nie kursowały pociągi na tunelu średnicowym. Koleje Mazowieckie się sypią, słabe są tam zarobki ( pracownik taboru zarabia 1500 zł netto, a Zarząd tej spółki jest rodem z PRLu)

    3. Gdzie miałaby się znajdować pętla tramwajowa (dawna zajezdnia trojlebusowa nie wchodzi w grę, chyba że było nas stać na wykup tych gruntów od Auchan)



    Niech pani dr. Barbara Rudzińska - Mękal napiszę pracę doktorską w tym temacie, to dojdzie do tego samego wniosku.

  • gość 2014-11-02 22:23:49

    Pierwsze słyszę o
    tej Pani. Dlaczego wszystkie "mondrale" się ujawniają przed wyborami? Bez stołka nic już nie można zrobić? Pomysł sam w sobie może wart rozważenia, ale trzeba by pomyśleć nad puławską bis, kosztami eksploatacji itp...

    Poza tym Burmistrz Piaseczna jest za mały żeby zrobić taką inwestycję sam.

  • gość 2014-11-03 07:35:36

    No i o to chodzi, że sam burmistrz Piaseczna pewnie nie dałby rady, więc trzeba w to wciągnąć też osoby z sejmiku wojewódzkiego, a z MWS, który ten pomysł popiera do sejmiku startuje sporo osób, chociazby Ambroziak właśnie.

  • gość 2014-11-03 09:03:30

    Powiem tak , jeżeli władza się nie dogada nic nie zrobią tylko będą przez kolejne 4 lata przepychać pałeczkę a to burmistrz, a to rada a to Marszałek.... Dlatego najlepiej nie dawać już władzy Partiom tylko postawić na bezpartyjność. Na takich działaczy jak ma właśnie MWS. Z tego co się orientuję oni są bardzo za poprawieniem dojazdów, ogólnie komunikacji , wiec może warto by było wybrać kogoś takiego niż potem narzekać na brak jakichkolwiek ruchów ze strony "władzy".

  • gość 2014-11-03 20:31:35

    Jak dla mnie wysłać Ambroziaka do Sejmiku niech zaprowadza zmiany.

  • gość 2014-11-04 07:31:47

    Ambroziaka wysłać można, ale trzeba tam wysłać też i innych, którzy z nim będą wspólpracować, bo co ona sam może zrobić?

  • Monika Popiel 2014-11-04 10:15:03

    A może metodą małych kroków? Tylko to nie takie spektakularne jak nowa linia metra, tramwajowa czy autobusowa.
    Żeby nieco poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniu Puławskiej z Okulickiego, można byłoby zrobić zjazd dla jadących w lewo od strony Konstancina - tak, żeby nie musieli wjeżdżać na skrzyżowanie. Krótki odcinek od uliczki za salonem Mercedesa w prawo? Bez wjeżdżania na Okulickiego.
    To samo na kolejnym skrzyżowaniu w stronę Góry Kalwarii.
    Ile jeszcze jest takich odcinków, które można byłoby zrobić "na szybko" i niekoniecznie wylewać asfalt?

  • gość 2014-11-04 13:39:59

    Czytam to i nie wiem czy Kandydatka ma Wyborców za ludzi upośledzonych czy nie ma zdolności do myślenia perspektywicznego. Puścić tramwaj Puławską? Przecież to są koszty liczone w setkach milionów, w większości miejsc trzeba by było poszerzyć ulicę, a to z kolei oznacza ogromne korki. Trwałoby to pewnie 3-4 lata. Nie wiem skąd ta Pani wzięła ten pomysł i dlaczego myśli, że ludzie się na to nabiorą. Tragedia na kółkach.

  • gość 2014-11-04 13:40:36

    Czytam to i nie wiem czy Kandydatka ma Wyborców za ludzi upośledzonych czy nie ma zdolności do myślenia perspektywicznego. Puścić tramwaj Puławską? Przecież to są koszty liczone w setkach milionów, w większości miejsc trzeba by było poszerzyć ulicę, a to z kolei oznacza ogromne korki. Trwałoby to pewnie 3-4 lata. Nie wiem skąd ta Pani wzięła ten pomysł i dlaczego myśli, że ludzie się na to nabiorą. Tragedia na kółkach.

  • Aleksandra 2014-11-04 19:34:16

    Niestety, ale żeby transport uczynić przyjazny ludziom to trzeba ponieść koszty i trochę się przemęczyć. Pani Barbara nie wymyśliła tego sama tylko sięgnęła po projekty ekspertów. Nie rozumiem dlaczego jest to odczytywane jako próba nabrania ludzi. Jak dla mnie to duży atutu ludzi z MWS, że dbają o środowisko i komunikację.

  • gość 2014-11-05 18:40:18

    A czy obecny transport z Piaseczna Ci odpowiada ? W korkach stoi się długo, pociagi wiecznie przeładowane a o autobusach nie wspomnę. Przebudowa drogi... może i tak ale wątpię żeby trwała aż 4 lata . Jak się ma pieniądze - a przecież tych są podobno " miliardy dla samorządów" i ludzi którzy się znają na swojej pracy a nie np : podwykonawców z Chin łapanych na ostatnią chwilę bo nie ma już kasy terminy są znacznie krótsze. Więc nie odnoszę wrażenia że Kandydatka MWS uważa wyborców za upośledzonych, widocznie Ty nie patrzysz perspektywistycznie :)

  • gość 2014-11-06 17:41:37

    Także popieram pomysł kandydatki MWS. Dlaczego by nie . Tramwaje przynajmniej nie zanieczyszczają środowiska i nie stoją w korkach . Ja jestem za.

  • Janusz Ściskalski 2014-11-10 18:27:51

    Super dyskusja... i to chodzi!!! - Brawo BARBARO!!!!
    - Komunikacja w Piasecznie dotyczy mnie (jak i setki tysięcy mieszkańców Warszawy od zawsze, wyjeżdżających z miasta w kierunkach południowych) intensywnie od prawie 20 lat, bo wtedy to przeprowadziłem się z Ursusa na Ursynów.
    Moim zdaniem, a jestem także kandydatem MWS do sejmiku mazowieckiego (...spokojnie - z Warszawy), najważniejszym problemem komunikacji podwarszawskiej są "węzły gordyjskie", takie jak w Piasecznie, na skrzyżowaniu ulicy Puławskiej z trasą na Magdalenkę i Chyliczki- Konstancin. Tramwaje, trolejbusy, ryksze, góralskie bryczki, czy kolej napowietrzna nie rozwiążą problemu wyjazdu Puławską na Południe Polski bez rozwiązania problemu tego skrzyżowania!!!!!! - I tym proponuję zająć się na początku drogi Pani Burmistrz Barbary, którą popieram "dwoma rękami" i silnym duchem naszej Wspólnoty, we współpracy z radnymi Sejmiku Mazowieckiego. Zbudowanie tu super nowoczesnego węzła komunikacyjnego (Warszawa- Piaseczno) da odpowiedź na pytania jaka forma komunikacji powinna być wprowadzona do planów inwestycyjnych Piaseczna, z poparciem SM i powiatu piaseczyńskiego. Korki nie zależą od tego, czy po jezdniach jeżdżą tramwaje, autobusy, poduszkowce, czy czołgi pasażerskie, tylko czy węzeł komunikacyjny jest dobrze zaprojektowany na obecne czasy (czytaj: intensywność ruchu), czy jest wąskim komunikacyjnym gardłem, jak twierdzi urbanista Czesław Bielecki.
    Jestem pewien, że dobra współpraca kandydatów MWS do samorządu mazowieckiego da dobre wyniki.
    - Trzeba przepędzić partie z samorządu, a sprawy zaczną się rozwiązywać z dnia na dzień, bo zajmą się nimi mieszkańcy, skupieni w lokalnych Wspólnotach Samorządowych, a nie spady z wyborów parlamentarnych, zainteresowanych lizaniem pięt swoich liderów partyjnych - dla kariery...

  • gość 2014-11-12 19:24:47

    Ludzie zaczynają mówić o tym czego potrzeba. Chociaż może inaczej .. zawsze mówili tylko nie zawsze wszyscy słuchali . Dobrze że kandydaci Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej słuchają tego co mówią do nich ludzie ale najważniejsze: realizują to ! brawo. Dlatego myślę że takie rozwiązanie komunikacyjne jest dobre. Wystarczy spojrzeć ile osób wybiera jazdę tramwajami w Warszawie ...

  • gość 2019-07-29 14:43:28

    Mękalowa tylko na czas wyborów "podchwytuje" temaciki, a jak zwykle ma w nich tyle do powiedzenia ile w Wodociagach skąd delikatnie pisząc usunięto ją z hukiem, bo tak kompetentnie działała - coż się dziwić takie pomysły jak mierni kandydaci- nie ważne z kim nie ważne gdzie byleby się załapać

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez mws.org.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Mazowiecka Wspólnota Samorządowa z siedzibą w Warszawa 00-553, Koszykowa 24 lok 12

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"