
Choć program Polska Bezgotówkowa funkcjonuje w Polsce już od ponad 5 lat, to jednak wciąż wiele jest w tym zakresie do zrobienia. Jak wynika z raportu NBP w Polsce na milion mieszkańców przypada 29,4 tys. terminali płatniczych, podczas gdy w UE jest to 36,1 tys. W strefie euro - jak czytamy w raporcie – jest to aż 39, 3 tys.
Zakupy w sieciówkach – z kartą w portfelu!
Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości elektronicznej i używają kart płatniczych. Pod koniec roku 2022 Polacy korzystali już z 44,5 mln kart. Jak zauważają eksperci, zmniejszyła się liczba bankomatów, przybyło za to terminali POS. Większość z nas używa kart debetowych, które są powiązane z kontami osobistymi. W obiegu notujemy również 5,1 mln kart kredytowych. Polacy chętnie płacą z wykorzystaniem kart płatniczych podczas zakupów w sklepach. W większości miejsc usługowo-handlowych znajdują się już terminale POS, w których to właśnie możemy płacić kartami. Takich urządzeń pod koniec roku 2022 odnotowano już 1,22 mln. Jest to wzrost w stosunku do roku wcześniejszego o 120 tys. sztuk. Wynika to również z przepisów prawa, bowiem od końca 2024 r. ustawodawca nakłada na punkty sprzedaży obowiązek integracji online’owych kas fiskalnych z urządzeniami umożliwiającymi transakcje bezgotówkowe.
Trendy wśród młodych Polaków
Z płatności bezgotówkowych najchętniej korzystają młodzi, którzy dokonują transakcji poprzez telefony komórkowe lub popularne smartwatche. Czynnikiem decydującym o tego rodzaju zachowaniach jest chęć dokonywania zakupów szybko, wygodnie, sprawnie i bez konieczności wydawania reszty. Według raportu NBP w IV kwartale 2022 dokonano w Polsce aż 2 mld transakcji zbliżeniowych. Średnia wartość pojedynczej transakcji zbliżeniowej wynosiła 65,40 zł, natomiast wartość pojedynczej transakcji dokonanej przy użyciu karty płatniczej wynosiła 123 zł. Udział płatności zbliżeniowych w całkowitej liczbie płatności bezgotówkowych wyniósł 99,5 %. Oznacza to, że prawie wszystkie transakcje na terminalach POS są transakcjami zbliżeniowymi.
Warto zauważyć, że transakcje bezgotówkowe choć są bezpłatne dla konsumentów, to jednak dla dostawców usług są one dość sporym wydatkiem, wiążą się bowiem z koniecznymi opłatami wynikającymi z naliczanej prowizji od każdej transakcji (0,3 % do 2,5%) oraz dzierżawą terminala płatniczego. Mimo to jednak aktualnych trendów nie da się już zatrzymać. Cyfryzacja i postęp technologiczny na trwałe zmieniły systemy sprzedaży na całym świecie.
Łukasz Guzek – ekonomista, wykładowca akademicki, od 25 lat przedsiębiorca w branży fiskalnej i ekspert od systemów sprzedaży. Absolwent kierunku Ekonomia i Zarządzanie oraz studiów doktoranckich Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Reprezentujący Bezpartyjnych Samorządowców woj. pomorskiego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie