Koleją przez powiat czy może… autobusem?

Samorządność
09/07/2013 23:44

Samorządowcy podpisali list intencyjny! Od wielu miesięcy informujemy Czytelników o zagadnieniu dotyczącym przewidywanej budowy linii komunikacyjnej przebiegającej przez nasz powiat, która ma połączyć przyszłą stację metra w Chrzanowie z Sochaczewem. Do tej pory relacjonowaliśmy przebieg rozmów w różnych gremiach, dziś możemy poinformować o pierwszych podpisanych porozumieniach w tej sprawie.

 

4 maja w Starostwie PWZ przedstawiciele 10 samorządów różnego szczebla podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy realizacji studium wykonalności dotyczącej nowej linii komunikacyjnej. Wśród sygnatariuszy porozumienia znalazły się samorządy na trasie: Warszawa (Dzielnica Bemowo), Stare Babice, Ożarów Maz., Leszno, Błonie, Kampinos i Sochaczew. Spotkanie samorządowców przerodziło się w konferencję, podczas której omawiano różne rozwiązania komunikacyjne stosowane na świecie.

Co zrobiono do tej pory?

Mimo że stacja metra zostanie oddana nie wcześniej niż za 3 lata, to już zainteresowane samorządy rezerwują w planach zagospodarowania przestrzennego kanał o szerokości ok. 30 m pod budowę linii kolejowej. Aktualnie w planach miejscowych zarezerwowano ok. 40% terenów z ponad 40 km trasy. Projekt ten popiera Marszałek Woj. Maz. Adam Struzik podkreślając, że komunikacja kolejowa należy do zadań priorytetowych w najbliższej perspektywie finansowej UE.

Wszystko zaczęło się od pomysłu Anny Markert i Krzysztofa Zgierskiego, którzy opracowując plan zagospodarowania przestrzennego w rejonie Chrzanowa, poddali myśl połączenia linii budowanego metra z Sochaczewem. Starosta PWZ podjął temat i wspólnie z wójtami i burmistrzami terenów, przez które będzie przebiegać linia, złożył wniosek do planu rozwoju Mazowsza i do studium rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy. Opracowano także wstępną koncepcję linii komunikacyjnej – wszystkie te działania podjęto  w 2010 roku, jeszcze w poprzedniej kadencji samorządu.

Konferencja dała nowe pomysły

W spotkaniu samorządowców zorganizowanym przez Starostę PWZ uczestniczyła także delegacja z Warszawy razem z Burmistrzem Bemowa Jarosławem Dąbrowskim (od 5 czerwca Wiceprezydentem Warszawy). Z delegacją przybyli: poseł Andrzej Halicki i dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej.

-Cieszę się, że dobre projekty rodzą się z inicjatywy oddolnej- mówił poseł Halicki. Tysiące pojazdów codziennie przyjeżdżają od strony zachodniej do Warszawy, to prawdziwy potok aut- trzeba myśleć jak wspólnie, ponadlokalnie rozwiązać ten problem. Nowa perspektywa finansowa UE formalnie rozpoczyna się od 1 stycznia 2014 r., ale już dziś musimy być do niej przygotowani. Podpisuję się pod tą inicjatywą, jest to dobry pomysł dla całego regionu- powiedział poseł.

 

Z ciekawą prezentacją wystąpił podczas konferencji dr Andrzej Brzeziński z Katedry Inżynierii Komunikacyjnej na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.

-Jestem jednym z współautorów strategii transportowej dla Warszawy. Namawiam państwa, aby przed podjęciem decyzji dotyczącej zorganizowania transportu rozważyć różne opcje. Decyzja powinna być podjęta w oparciu o studium wykonalności i o obiektywną analizę.

Dr Brzeziński przedstawił rozwiązania światowe w dziedzinie linii szybkiego transportu autobusowego (BRT) zwanego metrobusem. W projektach tych, w zależności od przyjętych opcji, autobusy poruszają się na specjalnie wydzielonych torach (w Cambridge), na wydzielonej jezdni (w Nantes), lub stosując rozwiązanie zintegrowane. Przyjęte rozwiązania budowy dróg sprowadzają się do tego, że inne pojazdy nie mają możliwości wjazdu na specjalną jezdnię autobusową, dzięki czemu unika się korków i autobusy, podobnie jak tramwaje, czy metro, poruszają się bez zakłóceń. Dodatkowo stosuje się w nich najnowsze proekologiczne technologie, elektroniczne systemy sterowania trakcją, czy nawet system wi-fi dla pasażerów.

Rozwiązanie to jest dużo tańsze niż budowa tradycyjnego połączenia szynowego. Skoro sprawdziło się już w wielu państwach europejskich, być może, jako prekursorskie rozwiązanie modelowe, mogłoby działać także u nas. Przedstawiony pomysł ma jedną zdecydowaną przewagę nad rozwiązaniem szynowym, może być wdrożony nawet wówczas, gdy budowa stacji metra w Chrzanowie opóźni się lub zakładając wariant pesymistyczny- nie powstanie wcale.

Pewne jest, że zorganizowanie systemu transportowego powinno spełniać oczekiwania mieszkańców i konieczne jest już dziś. Przyjęty system musi jednak uwzględniać rachunek ekonomiczny na wiele lat. W przypadku linii kolejowej wpływy z biletów nie pokryją kosztów eksploatacyjnych i konieczne będą dopłaty samorządów. Jakie to będą środki? Wykaże studium wykonalności i analiza ekonomiczna.

Wspólne działanie samorządów

-Idea stworzenia nowej linii komunikacyjnej łączącej Warszawę, Powiat Warszawski Zachodni z Sochaczewem jest jednym z nielicznych przykładów tak dużych samorządowych przedsięwzięć ponadlokalnych- mówi Starosta Jan Żychliński. -Rzadko się zdarza abyśmy takie działania podejmowali wspólnie z Warszawą. Dotąd niestety stolica odwracała się plecami do miejscowości podwarszawskich. Mam nadzieję, że tym porozumieniem zmienimy dotychczasowy stan rzeczy. Projekt komunikacyjny ma rację bytu kiedy stacja metra w Chrzanowie stanie się faktem. Nasze działania podejmujemy z wyprzedzeniem, ale jestem przekonany, że przy pewnej determinacji możemy doprowadzić je do pomyślnego finału. Dziś wykonujemy pierwszy krok w celu realizacji tego przedsięwzięcia. Władze poszczególnych gmin i powiatów do 30 czerwca przedłożą swoim radom projekty porozumienia i wnioski o wydzielenie  w budżetach kwot niezbędnych do pokrycia kosztów opracowania studium wykonalności. Podjęte przez rady uchwały zostaną przesłane do Powiatu do 1 lipca br.

Źródło: PWZ

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do