
Nasza propozycja to Centrum Poradnictwa Zawodowego.
Poradnictwo zawodowe zajmuje się planowaniem i rozwojem kariery zawodowej. Współczesny doradca zawodowy ma do spełnienia trudne zadanie, ponieważ pomoc w wyborze zawodu lub kształcenia nie jest aktem jednorazowym, lecz całym ciągiem trudnych decyzji, który zaczyna się w dzieciństwie i trwa przez całe życie zawodowe człowieka.
Działalność doradcy zawodowego, w wąskim znaczeniu, polega na przekazywaniu zainteresowanym informacji zawodowej. Jednak właściwa funkcja doradcy zawodowego to rola przewodnika opiekuna, który działa świadomie i celowo, stymulując tym samym młodych ludzi lub osoby dorosłe do samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach dotyczących kształcenia, wyboru zawodu lub przekwalifikowania.
Nadzór nad realizacją zadań z zakresu poradnictwa zawodowego dla osób dorosłych sprawuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, w strukturach którego znajdują się Departament Rynku Pracy, Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Urzędach Pracy i Ochotnicze Hufce Pracy. Realizowany jest tu schemat postępowania:
Nadzór nad realizacją zadań w zakresie orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego dla dzieci i młodzieży sprawuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Realizowany jest tu schemat postępowania:
· Klient – dzieci i młodzież szkolna,
· Podstawa prawna – Ustawa o systemie oświaty, Akty Wykonawcze,
· Instytucje świadczące usługi – poradnie psychologiczno- pedagogiczne, szkoły(?).
Narodowe Centrum Zasobów Poradnictwa – utworzone na mocy porozumienia pomiędzy Krajowym Urzędem Pracy a Ministerstwem Edukacji Narodowej, zawartym w dniu 06. lipca 1999 roku, realizuje programy UE w zakresie poradnictwa zawodowego. W Polsce nie funkcjonują prywatne firmy wyspecjalizowane w świadczeniu usług z zakresu poradnictwa zawodowego.
Na podstawie rozporządzeń MEN i MPiPS zasadne staje się powołanie przez Zarządy Powiatów Centrum Poradnictwa Zawodowego, którego głównym zadaniem będzie szeroko rozumiane poradnictwo zawodowe dla dorosłych i orientacja zawodowa dla młodzieży. Swoją działalnością obejmie:
· osoby dorosłe – bezrobotne i zagrożone bezrobociem, a także pracujące,
· młodzież szkół gimnazjalnych,
· młodzież szkół średnich – ZSZ, LO, Technika.
Działania Centrum Poradnictwa Zawodowego:
Prowadzenie zajęć w szkołach dla uczniów, rodziców i nauczycieli z zakresu poradnictwa i orientacji zawodowej,
a ponadto:
Uruchomi płatne usługi poradnictwa zawodowego dla lokalnej społeczności;
W Centrum Poradnictwa Zawodowego będą odbywały się praktyki i staże płatne, przewidziane są również prace wolontariuszy. Część kadry merytorycznej będzie pozyskana w ramach umowy zlecenia, głównie z poradni psychologiczno- pedagogicznych.
Docelowe zatrudnienie w I etapie tworzenia CPZ:
Stali pracownicy: 1. Dyrektor, 2. Koordynator (z-ca dyrektora), 3. Doradca zawodowy, 4. Pośrednik pacy, 5. Szkoleniowiec, 6. Specjalista ds. projektów unijnych.
Pracownicy zadaniowi: doradcy zawodowi (umowy zlec.), psycholodzy (umowy zlec.) – współpracujący z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, praktykanci – rekrutowani z ABK i UP, stażyści – rekrutowani z UP, wolontariusze.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jako nauczycie akademicki cieszę się z tego, że edukacja jest tak waznym elementem programu Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej. Popieram w całej rozciągłości przedstawiony przez Janusza Sciskalskiego projekt "edukacji dla pracy". Kształcąca się młodzież jest nasza przyszłość i dlatego musimy stwarzać jej szanse, aby po ukończeniu polskich szkół i uczelni nie musiała emigrować w poszukiwania pracy. W Polsce, a szczególnie w Warszawie mamy wiele renomowanych szkół i uczelni wyższych i placówek naukowych, które dzięki pracy kształceniowej i pracom naukowo-badawczym mają ogromne znaczenie dla rozwoju naszego miasta i kraju, a tym samym dla dobrobytu Obywateli. Konieczne jest zapewnienie wszystkim tym placówkom warunków, w których będą w stanie prawidłowo wypełniać swoja misję. Fundusze Europejskie na te cele powinny służyć wszystkim tym placówkom, a nie tylko niektórym z nich, by w ten sposób stwarzać warunki dla rozwijania innowacyjności, przy zapewnieniu równego dostępu do edukacji warunkującego i zapewniającego młodym ludziom równość szans życiowych . Warszawa, jako Europejska Metropolia może i powinna stwarzać szanse dla wszystkich. W Unii Europejskiej istnieje wiele instrumentów wyrównywania tych szans i zapobiegania dyskryminacji. Chodzi o to, by z tych możliwości umiejętnie korzystać dla dobra wspólnego. W procesie kształcenia potrzebne są reformy. Np. szybkie przemiany i towarzyszące im zmiany prawa wymagają ustawicznego uzupełniania wiedzy, także o prawie europejskim. Dotyczy to prawników wszystkich zawodów, a zwłaszcza prawników zatrudnionych w urzędach, aby nie miały miejsca złe i niezgodne ze standardami europejskimi praktyki przy załatwianiu spraw obywateli. Jedną z pilnych potrzeb jest powołanie w Warszawie wspieranej przez Parlament Europejski Europejskiej Akademii Prawa i Administracji na wzór tego typu Akademii, którą dysponują stare państwa członkowskie, korzystające z pomocy finansowej Parlamentu Europejskiego. Warszawa jako stolica największego nowego państwa członkowskiego powinna być siedzibą, w podobny sposób finansowanej, Akademii. Tak długotrwałe zaniechanie tej inicjatywy szkodzi interesom Obywateli, którym powinno się zapewniać odpowiadają standardom europejskim obsługę w urzędach i organach wymiaru sprawiedliwości uwrażliwionych na ochronę praw człowieka.