
Niewątpliwie większość rodziców zgodzi się z twierdzeniem, że wychowanie dzieci nie jest sprawą prostą ani łatwą. Nie trzeba znać nurtów pedagogicznych, metod wychowawczych czy teorii, żeby odkryć prawdę o tym, jak inne jest każde dziecko, jak różne są potrzeby dzieci wychowujących się w jednym domu.
Odmienność każdej osoby ludzkiej wymaga szacunku ze strony innych. Indywidualność każdego dziecka wymaga szczególnej troski ze strony rodziców, wychowawców i nauczycieli. W umiejętnym rozeznaniu potrzeb dziecka, jego preferencji, trudności i zdolności należy szukać drogi i sposobów pracy wychowawczo-dydaktycznej czy to w szkole czy w domu. Współczesność niezwykle silnie podkreśla indywidualizację w każdej niemalże dziedzinie życia. Rynek pracy poszukuje ludzi kreatywnych, indywidualistów myślących nieszablonowo, wykraczających poza stereotypy. W edukacji głośne jest hasło indywidualizowania metod nauczania. Coraz częściej przyznaje się dzieciom indywidualny program lub tok nauki. Wszyscy wreszcie staramy się być dostrzeżeni, staramy się sprostać narzuconym nam ideałom indywidualizmu. W szkole „Animus” staramy się bacznie obserwować współczesną sytuację społeczno-kulturową dotykającą kwestii edukacyjnych. Jako specjaliści pracujący od lat z dziećmi przyjmujemy hasła indywidualizacji procesu nauczania. Z wielkim przekonaniem traktujemy podejście indywidualne jako przejaw szacunku wobec godności osobowej dziecka i jako ogromne ułatwienie w jego pracy nad samym sobą. Z drugiej strony jednak wiemy, że podstawą wychowania, każdego wychowania, są wartości. Już od niepamiętnych czasów, od początków edukacji w czasach starożytnych, wartości stanowiły fundament nauczania i wychowywania dzieci i młodych ludzi. Istnieje hierarchia wartości uniwersalnych, ponadludzkich, wobec których każdy człowiek zobowiązany jest przyjąć określoną postawę. Korzystając z możliwości jakie niesie indywidualizacja różnych sfer naszego życia, nie można zapominać o pewnych podstawowych wartościach, wyznacznikach kultury osobistej i moralności człowieka. Za takie wartości uznajemy prawdomówność, współczucie, patriotyzm, lojalność, przyjaźń, dobroć, szacunek wobec drugiej osoby, pracowitość...Wartości te nie zależą od indywidualnie przyjętych norm, od subiektywnego podejścia do różnych kwestii. Stanowią one ogólny system moralny właściwy każdemu człowiekowi. W szkole Animus staramy się zachować równowagę pomiędzy możliwościami pracy indywidualnej z dziećmi a wychowywaniem ich do wartości uniwersalnych. Wierzymy, że traktując indywidualizację nauczania jako narzędzie do przekazywania uniwersalnej hierarchii wartości opartej na wierze katolickiej, jesteśmy w stanie wychować człowieka o pięknym i dobrym charakterze, którego siłą będzie mądrość i wiara w wyznawane przez siebie wartości. To dlatego w szkole Animus zwracamy szczególną uwagę na zasady dobrego wychowania, których młodsze dzieci uczą się w ramach podstawy programowej, a starsze – realizując program „Młodzież na Rozdrożu”. Kameralna, domowa atmosfera sprzyja takiemu wychowaniu. Dzieci z grup młodszych wdrażane są również do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ramach programu „Mały Ratowniczek”, uczą się języka angielskiego na cotygodniowych zajęciach z native-speaker’em, ćwiczą zdolności manualne na codziennych warsztatach plastyczno-techniczno, popołudniami uczestniczą w bajkoterapii w ramach programu „Wychowanie przez czytanie”, a w przypadku dostrzeżonych trudności są wspomagane przez specjalistów w funkcjonującym w szkole gabinecie psychologiczno-pedagogicznym, do którego zapraszamy również osoby z zewnątrz borykające się z trudnościami wychowawczymi, rodzinnymi bądź szukającymi rady i wsparcia. W ramach zajęć dodatkowych dzieci mają możliwość śpiewania, tańczenia, grania na gitarze, przeprowadzania eksperymentów, odrabiania lekcji. Starsi uczniowie biorą aktywny udział w tworzeniu atmosfery szkoły. W niewielkiej, kameralnej grupce w aktywny sposób uczą się podczas lekcji, których nie przerywa brutalny dźwięk dzwonka. Realizują autorski program „Warszawskie spacery”, w ramach którego raz w miesiącu zamieniają się w przewodników po wybranych miejscach stolicy. Wrażliwość na słowo i dźwięk zdobywają, organizując comiesięczne wieczorki poetyckie, które cieszą się wielką popularnością, zwłaszcza wśród rodziców. Uczą się dwóch języków obcych w ramach podstawy programowej, uczą się pływać na basenie, debatują na temat wartości na zajęciach filmowo-wychowawczych, a na przerwach grają w hokeja. Łącząc wychowanie katolickie z indywidualnym podejściem do każdego dziecka i każdych rodziców, nauczyciele i specjaliści ze szkoły Animus odpowiadają na wyzwania współczesnego świata. Jednym z takich wyzwań, zwłaszcza dla sytuacji rodziny jest debata publiczna dotycząca nurtu gender. Szkoła Animus czynnie włączyła się w tę debatę, organizując wraz ze Starostwem Wołomińskim ogólnopolską konferencję poświęconą wychowaniu seksualnemu. Wszystkich zainteresowanych szkołą Animus oraz wychowaniem do wartości serdecznie zapraszamy na wykład „Z książką za pan brat” oraz na spotkanie klubu dyskusyjnego dotyczącego tematyki gender, dnia 12 listopada 2013 roku przy ulicy Ks. Marmo 13C w Kobyłce.Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie