
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustroju miasta stołecznego Warszawy!
Konieczność dokonania nowelizacji ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy wynika z pogłębiającego się problemu centralizacji władzy, w tym w zakresie podziału kompetencji i odpowiedzialności oraz faktycznego mechanizmu podejmowania decyzji zarządczych w m.st. Warszawa.
Obecnie, dzielnice m.st. Warszawy nie są samodzielne finansowo i merytorycznie. Powoduje to ograniczenie swobodnego rozwijania się dzielnic, możliwości szybkiego dokonywania zmian finansowych w budżetach dzielnic, występowanie opóźnień w realizacji inwestycji, brak realnego zarządzania kadrami urzędu dzielnicy.
Należy zauważyć, że pomimo wcześniejszej intencji ustawodawcy aby m.st. Warszawa stanowiła jednolity i zwarty organizm, to praktyka stosowania obowiązujących przepisów oraz sposób zarządzania Miastem, spowodowały, że de facto kompetencje rad dzielnic zostały ograniczone do minimum a przez to stały się fasadą demokracji, co stanowi zaprzeczenie w realizacji zasady decentralizacji oraz pomocniczości, tak koniecznych w samorządzie terytorialnym. Zarządy dzielnic stały się bardziej ciałami wykonawczymi Prezydenta m.st. Warszawy niż samych dzielnic.
Warto zwrócić uwagę, że systematyczny przyrost liczby mieszkańców m.st. Warszawy, zwiększenie kompetencji i obowiązków włodarzy Miasta, coraz większa złożoność procesów inwestycyjnych, finansowych i decyzyjnych, powodują, iż centralizacja nie wpływa pozytywnie na szybkość załatwiania spraw mieszkańców oraz realizacje priorytetowych zadań.
W związku z powyższym, przy zachowaniu jednolitości struktury miejskiej m.st. Warszawy oraz struktury majątkowej, przy poszanowaniu dotychczasowych regulacji ustawowych dotyczących wyboru radnych, wyboru członków zarządu, istotnej pozycji rady powiatu oraz prezydenta miasta, przy uwzględnieniu kompetencji przynależnych dla gminy oraz powiatu, proponuje się wprowadzenie regulacji pozwalających na decentralizacje procesu zarządczego i uchwałodawczego, skuteczniejsze zarządzanie z perspektywy całości systemu i struktury organizacyjnej Miasta, ponowne upodmiotowienie zarówno rad dzielnic jak i zarządów dzielnic.
Zaproponowane zmiany w nowelizacji ustawy o ustroju m.st. Warszawy nie powodują konieczności przeprowadzania nowych wyborów do organów Miasta oraz dzielnic.
Utawa o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy
Art. 1. W ustawie z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1817) wprowadza się następujące zmiany:
„2. Rada m.st. Warszawy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy, tworzy, łączy, dzieli i znosi dzielnice. W przypadku łączenia, dzielenia i znoszenia dzielnic dodatkowo wymagana jest zgoda rady dzielnicy, której te zamiany dotyczą. Przepis art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) stosuje się odpowiednio.”,
„4. Statut dzielnicy, nadany przez radę dzielnicy na wniosek zarządu dzielnicy, określa nazwę dzielnicy, jej granice, zadania i kompetencje oraz zasady i tryb funkcjonowania jej organów.”;
„Art. 5a. 1. Dzielnicami m.st. Warszawy są: Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz.
2. Obsługę dzielnic zapewnia dla:
3. Liczbę etatów w urzędzie dzielnicy zatwierdza w drodze uchwały rada dzielnicy na wniosek zarządu dzielnicy.
Art. 5b. Urząd dzielnicy posługuje się:
Art. 5c. 1. Urząd dzielnicy jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320).
2. Za pracodawcę, o którym mowa w ust. 1, czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników urzędu dzielnicy dokonuje burmistrz dzielnicy, który kieruje urzędem dzielnicy.
3. Zarząd dzielnicy nadaje urzędowi dzielnicy regulamin organizacyjny.
4. Komórkami organizacyjnymi urzędu dzielnicy kierują naczelnicy i kierownicy.
5. Kierownikiem zamawiającego w rozumieniu art. 7 pkt 7 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, z późn. zm.[1])) jest burmistrz dzielnicy.
6. Urząd dzielnicy korzysta z osobowości prawnej m.st. Warszawy oraz numerów identyfikacyjnych Urzędu m.st. Warszawy.”;
„4. Podziału na okręgi wyborcze w wyborach do rady dzielnicy, nie później niż 6 miesięcy przed terminem zakończenia kadencji rady dzielnicy, dokonuje rada dzielnicy.”.
„1. Rada dzielnicy wybiera zarząd dzielnicy w liczbie od 3 do 5 osób.”;
„Art. 10a. 1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec burmistrza dzielnicy i jego zastępców, polegające na nawiązaniu i rozwiązaniu stosunku pracy, dokonuje przewodniczący rady dzielnicy.
2. Wynagrodzenie burmistrza dzielnicy i jego zastępców ustala rada dzielnicy w drodze uchwały.
3. Zarząd dzielnicy przedstawia radzie dzielnicy, do końca marca każdego roku, sprawozdanie z działalności zarządu dzielnicy za rok poprzedni oraz raport o stanie dzielnicy. Rada dzielnicy w terminie miesiąca przyjmuje albo odrzuca sprawozdanie w drodze uchwały.
4. W przypadku przyjęcia sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, rada dzielnicy może przyznać burmistrzowi dzielnicy i jego zastępcom, w drodze uchwały, nagrody, których wysokość nie może przekroczyć trzykrotności ich średniego wynagrodzenia miesięcznego w roku poprzedzającym przyznanie nagrody.
5. W przypadku odrzucenia sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, rada dzielnicy przeprowadza głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały o odwołaniu burmistrza dzielnicy.
6. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do Prezydenta m.st. Warszawy.”;
„Art. 11. 1. Dzielnica działa na podstawie niniejszej ustawy, uchwały Rady m.st. Warszawy w sprawie przekazania dzielnicom m.st. Warszawy do wykonywania niektórych zadań i kompetencji m.st. Warszawy, statutu dzielnicy oraz regulaminu urzędu dzielnicy.
2. Do wyłącznego zakresu działania dzielnicy należy w szczególności:
3. Do zakresu działania dzielnicy należy prowadzenie spraw związanych z:
4. Do zakresu działania dzielnicy należy również:
5. W zakresie kompetencji własnych zarząd dzielnicy może upoważnić poszczególnych członków zarządu lub innych pracowników urzędu dzielnicy do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym i postępowaniu podatkowym, w tym do wydawania decyzji.”.
„Art. 11a. Dzielnica może działać na podstawie uchwał Rady m.st. Warszawy i zarządzeń Prezydenta m.st. Warszawy, pod warunkiem, że nie są sprzeczne z ustawą.
Art. 11b. 1. Prezydent m.st. Warszawy:
2. Prezydent m.st. Warszawy może ustalać, w drodze zarządzenia, do stosowania w dzielnicach:
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega uzgodnieniom z zarządami dzielnic, które wydają opinię w formie uchwały w terminie 14 dni od otrzymania projektu tego zarządzenia. Zarządzenie obowiązuje we wszystkich dzielnicach po uzyskaniu pozytywnych opinii co najmniej 2/3 dzielnic.
4. Prezydent m.st. Warszawy, w drodze zarządzenia, wskazuje do stosowania i użytkowania przez dzielnice, dostępne w Urzędzie m.st. Warszawy:
Art. 11c. 1. Prezydent m.st. Warszawy, w sprawach nienależących do jego kompetencji, może na obszarze dzielnicy realizować zadania istotne dla m.st. Warszawy po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwych organów dzielnicy. Niewydanie opinii w terminie 21 dni od otrzymania wniosku o jej wydanie jest równoznaczne ze spełnieniem tego warunku.
2. Prezydent m.st. Warszawy, w sprawach należących do jego kompetencji, może realizować zadania na obszarze dzielnicy po uzyskaniu opinii właściwych organów dzielnicy. Niewydanie opinii w terminie 21 dni od otrzymania wniosku o jej wydanie jest równoznaczne ze spełnieniem tego warunku.
3. W sprawach należących do kompetencji Prezydenta m.st. Warszawy, związanych z realizowaniem zadań na obszarze dzielnicy w związku z:
Art. 11d. 1. Prezydent m.st. Warszawy dokonuje planowych i nieplanowych kontroli działania urzędów dzielnic oraz jednostek i zakładów budżetowych, instytucji kultury i bibliotek przy pomocy pracowników komórek organizacyjnych kontroli i audytu Urzędu m.st. Warszawy.
2. W urzędzie dzielnicy oraz jednostce i zakładzie budżetowym, instytucji kultury i bibliotece nie może trwać więcej niż jedna kontrola jednocześnie.
3. Protokół z kontroli wraz z uwagami i zaleceniami, Prezydent m.st. Warszawy przekazuje kontrolowanej jednostce oraz zarządowi dzielnicy i do wiadomości radzie dzielnicy.
Art. 11e. 1. Zarząd dzielnicy podejmuje decyzje i rozstrzygnięcia w drodze uchwał.
2. Zarząd dzielnicy może przyjmować stanowiska w ważnych dla m.st. Warszawy sprawach.
3. Prezydent m.st. Warszawy uchyla uchwałę zarządu dzielnicy podjętą niezgodnie z prawem i podziałem kompetencji. Od rozstrzygnięcia Prezydenta m.st. Warszawy zarządowi dzielnicy przysługuje odwołanie do wojewody.
4. Rada m.st. Warszawy uchyla uchwałę rady dzielnicy podjętą niezgodnie z prawem i podziałem kompetencji. Od rozstrzygnięcia Rady m.st. Warszawy radzie dzielnicy przysługuje odwołanie do wojewody.
5. Zarząd dzielnicy powołuje i odwołuje Głównego Księgowego Dzielnicy, który odpowiada za prawidłową politykę rachunkowości, finansów i sprawozdawczość finansową dzielnicy. Główny Księgowy Dzielnicy pełni funkcję naczelnika wydziału budżetowo-księgowego.”;
„Art. 12. 1. Gospodarka finansowa dzielnicy prowadzona jest na podstawie uchwały budżetowej dzielnicy, stanowiącej załącznik do uchwały budżetowej m.st. Warszawy i opartej na wytycznych finansowych Prezydenta m.st. Warszawy, w tym wskazujących limit środków na wydatki bieżące na dany rok budżetowy oraz limit środków na wydatki majątkowe na dany rok budżetowy i limity finansowe na kolejne lata zawarte w wieloletniej prognozie finansowej, na podstawie prognoz finansowych dochodów m.st. Warszawy.
2. Uchwała budżetowa dzielnicy jest przyjmowana przez radę dzielnicy na wniosek zarządu dzielnicy.
3. Zmiana uchwały budżetowej dzielnicy, w ramach posiadanych do dyspozycji środków oraz określonych limitów, jest przyjmowana przez radę dzielnicy na wniosek zarządu dzielnicy.
4. Informacja o przyjęciu uchwały, o której mowa w ust. 2 i 3, jest przekazywana Prezydentowi m.st. Warszawy oraz Radzie m.st. Warszawy w terminie 7 dni od daty jej przyjęcia. Prezydent m.st. Warszawy oraz Rada m.st. Warszawy uwzględniają zmiany w uchwale budżetowej m.st. Warszawy w terminie do 21 dni od daty jej przekazania, bez możliwości dokonywania w niej zmian.
5. W przypadku przyjęcia uchwały budżetowej dzielnicy w trybie, o którym mowa w ust. 2 i 3, przekraczającej limity finansowe dla dzielnic, uchwała ta jest uchylana przez Radę m.st. Warszawy w terminie do 21 dni od daty jej przekazania.
6. Przyznane przez Prezydenta m.st. Warszawy limity finansowe dla dzielnic, oparte na prognozie finansowej dochodów budżetowych, podlegają kwartalnym korektom w przypadku wystąpienia różnic pomiędzy prognozą finansową, a faktycznymi dochodami i wydatkami m.st. Warszawy. Zaproponowane przez Prezydenta m.st. Warszawy zmiany w tym zakresie wymagają zaopiniowania przez organy dzielnicy a w przypadku nie wprowadzenia ich do uchwały budżetowej dzielnicy w wyznaczonym przez Prezydenta m.st. Warszawy terminie, dokonuje tego Rada m.st. Warszawy na wniosek Prezydenta m.st. Warszawy.
7. Limity finansowe dla dzielnic, o których mowa w ust. 5 i 6, nie mogą być mniejsze niż planowane w budżecie dzielnic dochody stanowiące:
8. Prezydent m.st. Warszawy ustala, w porozumieniu z zarządami dzielnic, w odniesieniu do kwoty planowanych wydatków budżetu dzielnicy na dany rok, procentowy wskaźnik realizacji przez dzielnice dochodów do budżetu m.st. Warszawy, który dla wszystkich dzielnic jest identyczny i nie może przekroczyć dla wszystkich dzielnic 8% kwoty projektu dochodów do zrealizowania przez m.st. Warszawa. Prezydent m.st. Warszawy może zmniejszyć i zwiększyć dzielnicy procentowy wskaźnik realizacji dochodów za zgodą zarządu dzielnicy.
9. W przypadku niezrealizowania dochodów przez dzielnicę Prezydent m.st. Warszawy może obniżyć wskaźniki wydatkowe dla danej dzielnicy w następnym roku budżetowym o kwotę niezrealizowanych dochodów.
10. W przypadku niezrealizowania przez dzielnicę w roku budżetowym wydatków bieżących środki te stanowią środki budżetu m.st. Warszawy na rok następny.
11. W przypadku niezrealizowania przez dzielnicę w roku budżetowym wydatków majątkowych środki te stanowią środki budżetu dzielnicy. Korekty budżetu, w ramach przyznanych limitów finansowych, dokonuje się na pierwszej sesji rady dzielnicy nowego roku budżetowego, po wcześniejszym uzyskaniu pozytywnej opinii Prezydenta m.st. Warszawy.
12. Przekazanie zadań, o których mowa w art. 11, następuje wraz z zapewnieniem środków wystarczających na ich realizację.”;
„Art. 20a. Organy dzielnic, zgodnie ze swoimi kompetencjami i właściwością terytorialną, zarządzają majątkiem m.st. Warszawy jak właściciel, przy czym na zbycie i nabycie majątku muszą uzyskać zgodę Prezydenta m.st. Warszawy oraz Rady m.st. Warszawy.”;
„Art. 26a. 1. W toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych dotyczących dzielnicy stroną pozostaje m.st. Warszawa.
2. Nowe postępowania sądowe i administracyjne, wynikające z właściwości i kompetencji dzielnicy lub powierzone przez Prezydenta m.st. Warszawy, prowadzone są w imieniu m.st. Warszawy przez zarząd dzielnicy.
3. Rejestr prowadzonych przez dzielnicę postępowań sądowych i administracyjnych wraz z opisem sprawy, sposobem załatwienia sprawy, orzeczeniem sądu, przekazuje się na koniec każdego kwartału do wiadomości Prezydenta m.st. Warszawy oraz rady dzielnicy. Wzór rejestru wprowadzi Prezydent m.st. Warszawy.”.
Art. 2. 1. Rada m.st. Warszawy uchwali, zgodnie z trybem przewidzianym w ustawie, statut m.st. Warszawy uwzględniający zmiany wynikające z niniejszej ustawy, z mocą obowiązywania od dnia 1 stycznia 2022 r.
2. Rada dzielnicy, na wniosek zarządu dzielnicy, uchwali statut dzielnicy uwzględniający zmiany wynikające z niniejszej ustawy, z mocą obowiązywania od dnia 1 stycznia 2022 r.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
[1]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 288, 875,1492, 1517, 2275, 2320 oraz z 2021 r. poz. 464.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie