News, Warszawa kupuje tramwaje - zdjęcie, fotografia
MWS 10/03/2019 00:29

Miasto Warszawa podjęło decyzję o zakupie 231 tramwajów za kwotę 1,9 mld zł, czyli za 8,22 mln złotych sztuka celem wymiany części taboru i obsługi nowo planowanych ok. 20 km linii tramwajowych za kwotę ponad 1 mld zł, czyli 1 km za 50 mln zł.

Podjęto też decyzję o zakupie 130 autobusów elektrycznych. Kwoty nie podano, ale ja oceniam ją na ok. 1 mld zł + osprzęt ładowania. Tu miliard, tam miliard. Będą kolejne.

Podjęto takie decyzje bez dyskusji ani wśród radnych, ani wśród obywateli, ani wśród ekspertów mimo ustawowego wymogu sporządzenia raportu opłacalności przedsięwzięcia.

Wydaje się, że podjęto te decyzje, bo ktoś kiedyś powiedział, że tramwaje są tanie i Eko, no i autobusy elektryczne też są Eko i tanie. A to nie jest wcale Eko i tanio, bo wszystko się zmienia. Technika idzie na przód.

Mówiono tak szczególnie wtedy, gdy autobusy na olej napędowy spalały blisko 100 l na 100km, a dziś spalają 30l/100km. Gdy nie było autobusów Euro 6. Gdy nie było autobusów hybrydowych i gazowych (nie były powszechne), a gaz do nich nie był tani, no i autobusy takie były drogie.

Ale świat się zmienia. Daje nowe rozwiązania. Dziś gaz jest tani. Autobusy na gaz są powszechne i kosztują tyle co te na olej napędowy ok. 1,6 mln zł, a hybrydowe ok. 2-2,5 zależnie od ilości akumulatorów. Natomiast elektryki 3,5-4 mln zł.

Dziś też zaczyna docierać, że elektryk też emituje CO2 i pyły oraz ma inne emisje, tyle że nie w centrum miasta, a w Wilanowie i na Żeraniu w elektro ciepłowni. A jak się policzy łączną emisję z produkcji prądu oraz z produkcji i utylizacji akumulatorów to dziś elektryk emituje ok. 10% więcej CO2 niż diesel i dwa razy więcej niż gazowy oraz 75% więcej niż hybryda na gaz. Inaczej by było, gdyby te elektrociepłownie przeszły na gaz. Ale są i długo będą na węgiel.

Warto też porównać koszty i efekty eksploatacyjne, zależnie od źródła transportu.

W roku 2017 koszt wozo kilometra tramwaju kosztował 15 zł/km, metra 14 zł/km, SKM 11zł/km, a autobusu 9,8 zł/km u przewoźnika miejskiego, a u prywatnego taniej chyba 9 zł/km.

W tym wyliczeniu tramwaj okazał się najdroższy, gdy się przyjmie ilość przewożonych pasażerów, szczególnie w stosunku do metra i kolei, ale i do autobusu i wcale nie taki eko.

Mam też poważne obawy, że koszt planowanych linii tramwajowych, szczególnie tej z Woli na Bielany przekroczy 50 mln zł/km. Podrożeje też znacznie prąd i cała miejska pseudo ekonomiczna i pseudo eko układanka runie jak domek z kart.

Bogdan Żmijewski - Bezpartyjni Warszawa

Reklama

Warszawa kupuje tramwaje komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie


 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez mws.org.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Mazowiecka Wspólnota Samorządowa z siedzibą w Warszawa 00-553, Koszykowa 24 lok 12

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"